Dette semester begynder de nye studerende på et universitet, der
forsøges voldeligt omformet i fremdriftens navn. Dette betyder kort
fortalt, at man skal skynde sig at blive færdig med sit netop påbegyndte
studie, så man hurtigst muligt kan komme ud på arbejdsmarkedet. Målet
denne reform forsøger at opnå, er at producere flest muligt
vidensarbejdere på kortest mulig tid. Fremdriftsreformen er derfor i sig
selv forkastelig, men endnu værre er det at den kun er udtryk for en
generel tendens i universitetetspolitikken. Denne reform er kun det
seneste led i en lang række forringelser indført fra politisk hold, der
alle følger samme neoliberale ideologi.
Reformerne af universitetet minder desuden om reformerne overalt i
samfundet, tænk blot på dagpenge, kontanthjælp og folkeskolen. Både
nationalt og internationalt ser man hvordan regeringer på den ene side
fører en ekstremt neoliberal politik, på den anden foregiver at politik
ikke handler om konflikt, men om nødvendig administration efter
økonomiens lovmæssigheder.
Universitetspolitikken bestemmes i dag af kræfter udenfor universitet:
dels af Folketingets vækstgale bureaukrater, dels ved at flertallet i
universitetets bestyrelse er personer uden tilknytning til
universitetet. Vi der rent faktisk udgør universitet – studerende og
undervisere – er i praksis fuldstændigt uden for indflydelse. Det er den
såkaldte vidensproduktion, der definerer universitetet i dag – ikke
tænkning i sin egen ret. Reformerne misforstår simpelthen universitets
væsen og ødelægger det derfor. Et af dette systems grelleste udtryk er
ECTS-systemet og forestillingen om at et studie kan defineres ud fra en
fuldkommen kvantitativ måling af effektivitet (igen er der tale om en
international tendens, dette system er affødt af Bolognaprocessen). Den
studerende får her ét point hver gang hun har studeret i 27,5 timer, og
skal have tredive point hvert semester i fem år. Med syv ugers ferie om
året tager det altså 37 timer om ugen at lære det, der skal læres.
Hverken mere eller mindre. Består man ikke sin eksamen, må det betyde at
man ikke har arbejdet nok, og det er derfor kun rimeligt at man
indhenter det forsømte og arbejder på overtid det følgende semester.
Fremdriftens universitet styres af en rigid opdeling mellem pointgivende
og ikke-pointgivende aktivitet, der grunder i forestillingen om at
universitetets evne til ‘vidensproduktion’ skal være kvantitativt
målbar. Problemet med denne tankegang er at dens forestillinger om
anvendelighed og effektivitet er komplet vanvittige, selv fra et rent
samfundsmæssigt og økonomisk synspunkt. De store opdagelser gøres aldrig
uden mål-løs, selvberoende grundforskning – det egentlig videnskabelige
arbejdes betydning kan simpelthen ikke måles som kvantitativ
effektivitet.
Universitetspolitikken skal bestemmes af universitetet
Lige så skandaløst er det, at der er tale om eksterne krav – at det ikke
er studerende og undervisere, der har valgt måden forskning og
undervisning udformes. Fællesskab og engagement er stort set elimineret
fra universitetet, fordi undervisningen, forskningen, ikke drejer sig om
en selvberoende interesse i at tænke, stræbe og udforske, men om
snævre, eksternt stillede krav til karakterer, erhvervsrelevans og
økonomisk vækst – om hurtigst muligt at klare sig igennem. Systemet
bekæmper på denne måde aktivt enhver form for selvstændighed, initiativ
eller oprigtig interesse. Og ikke mindst: politisk organisering af
universitetet. Når alt fra undervisning og forskning til de fysiske
rammer dette foregår i bestemmes fra oven bliver vi afmægtige og
apatiske. Vi begynder at acceptere at vi blot er kunder i en geschæft på
randen af konkurs, og forventer ikke at skulle have noget at sige i den
sag. Vi begynder måske ligefrem at tro det er vores egen skyld hvis vi
er bagud, stressede og frustrerede. Men vi skal ikke findes os i det!
Vores studenterpolitiske gruppe, et andet universitet, er født ud af
modstanden mod denne bureaukraternes invasion af universitetet. Hvis vi
vil holde fortidens idealer om den frie forskning og selvberoende
universitet i hævd må vi være absolut revolutionære. Vi må genoptage
arven fra både Humboldt universitetet og maj '68. Vi er af den
overbevisning, at et fællesskab der bygger på tillid og solidaritet kan
være en åbning for det nye – eller det vi som generation kun har oplevet
som forfald: opbygning af de sociale fælleder, af institutioner hvis
eneste formål er at gavne og styrke et fællesskab, der respekterer
individet nok til at se dets problemer som udtryk for det fælles. Vores
gruppe har ingen planer om at repræsentere de studerende i
forhandlinger, men opfordrer alle til selv at organisere sig og gøre
modstand på enhver måde. Vi vil at studerende slutter sig sammen med
deres undervisere i fælles front mod universitetsledelsen og regeringen.
De eksisterende studenterorganisationer forhandler, og siger at vi skal
kræve ‘det mulige’, men vi må i stedet skabe midlerne til at kæmpe. Vi
skal genpolitisere vores hverdag og tage magten på universitetet
tilbage! Vi tror på at det umulige, som så mange gange før, kan blive
muligt, og vi kæmper derfor fortsat for at forsvare universitetet.
Link til programmet: http://monolyd.dk/produktivitetsvaeldet-rapport-fra-en-inkompetent-studerende-2/
Her findes også tekster af studerende fra etnologi, antropologi, filosofi, freds- og konfliktstudier, historie og statskundskab.